loading_img
Apple iPhone 13-serie Review - Conclusie - Tweakers
14/03/2022

• Door 3000hits
  • |
  • 125 Keer bekeken

De iPhone 13-serie trekt niet de aandacht met een nieuw design of killer feature, maar het zou onterecht zijn om de toestellen daarom af te doen als oninteressant. Met een feller, beter afleesbaar scherm, een meer capabele camera en een (veel) langere accuduur ten opzichte van de voorgangers, heeft Apple bij de iPhone 13-serie precies die onderdelen aangepakt die in de dagelijkse praktijk het meeste verschil maken. Dat kan je toch over de streep trekken om nu een iPhone uit de 13-serie te kopen, in plaats van de wachten op de iPhone van volgend jaar. Met name als je nu nog een toestel van de Xs-generatie of ouder bezit, is een overstap naar de nieuwe iPhone interessant vanwege de fikse verbeteringen op camera- en accugebied. Vanaf een iPhone X, 8 of SE is het verschil op beide punten al helemaal enorm, waarbij ook de verbeterde chipset en scherm zullen opvallen.

Van de vier toestellen zijn de twee Pro-iPhones dit jaar het interessantst. Met de extra features hebben de Pro's meer onderscheid gekregen ten opzichte van de goedkopere modellen, waarmee de iPhone 13 Pro zijn meerprijs ten opzichte van de iPhone 13 waard is en onze Excellent-award in de wacht sleept. Beide smartphones hebben een uitstekend scherm dat eindelijk op alle punten mee kan met concurrerende toestellen, gekoppeld aan de geavanceerde A15-soc en gestoken in een fraai vormgegeven maar ietwat zware behuizing met een nogal forse camerabobbel. De camera is veelzijdiger dan ooit en scoort op veel punten goed. Hij blinkt met name uit als het gaat om snelheid en consistentie, kleurweergave en videokwaliteit, maar de selfiecamera is niet zo indrukwekkend. Naast een nog groter zoombereik zou de camera ook een nog groter dynamisch bereik mogen hebben. Behalve een goede camera hebben beide toestellen ook nog een lange accuduur. In het geval van de iPhone 13 Pro Max is die zelfs extreem lang. Alles in ogenschouw nemend is de grootste iPhone daarmee misschien wel de beste high-end smartphone van dit jaar; reden waarom we onze Ultimate-award toekennen, hoewel het uitgezonderd vouwtoestellen ook wel de duurste high-end smartphone van dit jaar is.

De kleinste en goedkoopste van het viertal is de iPhone 13 mini en dat is wat meer een nicheproduct. Als je niet per se zit te wachten op een heel klein toestel zouden we je aanraden om de kleine meerprijs voor de iPhone 13 te betalen. Het grote pijnpunt bij kleine smartphones in algemene zin is de kortere accuduur. De iPhone 13 mini moet ook sneller aan de lader dan de andere drie iPhones, maar wel kan hij een stuk langer mee dan de iPhone 12 mini en andere kleine toestellen. Samen met de andere verbeteringen heb je aan de iPhone 13 mini het beste compacte toestel op de markt.

Voor de meeste mensen blijft de iPhone 13 de beste keus. Deze smartphone is het minst verbeterd ten opzichte van de 12-serie. Dat betekent dat het 909 euro kostende toestel nog steeds geen 120Hz-scherm heeft, zoals Android-smartphones die een kwart van deze prijs kosten, en ook is er geen telecamera die je voor dit bedrag normaal gesproken echt wel mag verwachten. Aan de andere kant: de belangrijke goede eigenschappen van de 13-serie, zoals de uitstekende accuduur en de capabele hoofdcamera, zijn ook bij dit toestel present. Dat maakt de iPhone 13 onder de streep nog steeds een aanrader - en daarmee ontvanger van een Excellent-award.

Pluspunten

Minpunten

Getest