loading_img
Drones: wat mag en wat mag niet? - CM Web
01/04/2022

Drones: wat mag en wat mag niet? - CM Web

  • Door 3000hits
  • |
  • 145 Keer bekeken

Op steeds meer plekken worden drones ingezet. Ze worden steeds verder ontwikkeld, hebben een hoger en groter bereik en bevatten vaak ook geavanceerde apparatuur. Het wordt echter een probleem als de drone een storende factor wordt voor de omgeving of zelfs gevaarlijke situaties veroorzaakt. Dat is natuurlijk ook bij de wetgever opgevallen: sinds 31 december 2020 gelden er Europese regels voor drones, bedoeld om de veiligheid in de lucht en op de grond te waarborgen.

De huidige regelgeving spreekt over de ‘drone’, de ‘piloot’ en de ‘exploitant’. Onder een drone wordt verstaan een ‘op afstand bestuurbaar luchtvoertuig’ of een ‘onbemand luchtvoertuig’. De nieuwe regelgeving ziet daarnaast ook op het vliegen met modelvliegtuigen. De piloot is de bestuurder van de drone: afhankelijk van de categorie waarin de drone valt, is een vliegbewijs of vaardigheidsbewijs noodzakelijk. Een leeftijdsgrens kan van toepassing zijn, en het behalen van een kennistest kan verplicht zijn.

De exploitant is de eigenaar van de drone: afhankelijk van de categorie waarin de drone valt, dient de drone te worden geregistreerd.

Lees ook: Regulering van cryptovaluta: Stand van zaken

Een vliegbewijs is veelal nodig

Het soort gebruik van een drone maakt niet uit: de regels gelden voor iedereen, ongeacht of de drone wordt gebruikt voor zakelijke of voor privédoeleinden. Wel kan het zo zijn dat voor zakelijk gebruik, zoals bijvoorbeeld het maken van luchtfoto’s of promotiefilmpjes, aanvullende vergunningen vereist zijn.

Als uitgangspunt geldt dat de piloot zich moet registeren bij de RDW en een vliegbewijs dient te aan te vragen (en dus aan de registratie-eisen moet voldoen). Drones die meer wegen dan 250 gram dienen geregistreerd te worden bij de RDW. Wel is er een uitzondering voor (speelgoed)drones: voor het besturen van een (speelgoed)drone zonder camera die minder weegt dan 250 gram is geen registratie en vliegbewijs nodig.

Categorieën en regelgeving

Drones: wat mag en wat mag niet? - CM Web

Het gebruik van drones is ingedeeld in drie categorieën, te weten: de open categorie (laag risico), de specifieke categorie (gemiddeld risico), en de gecertificeerde categorie (hoog risico). Kortgezegd wordt de categorie bepaald aan de hand van het gewicht van de drone en de locatie van het vliegen van de drone (afstand tot mensen). Binnen deze categorieën gelden weer enkele subcategorieën. Zo gelden er binnen de open categorie (laag risico) weer subcategorieën voor drones tot 250 gram met camera, drones tot maximaal 500 gram, en drones tot maximaal 25 kilogram. Per subcategorie gelden weer specifieke regels. Voor deze eerste categorie (laag risico) geldt in de regel een maximum hoogte van 120 meter, de piloot moet altijd zicht houden op de drone en er geldt een (horizontale) afstand tot mensen die in acht dient te worden genomen.

Voor de gemiddeld-risicocategorie – waarbij drones hoger mogen vliegen en dichter bij mensen mogen vliegen – gelden aanvullende regels. Zo dient de piloot naast een vliegbewijs veelal ook in het bezit te zijn van een vaardigheidsbewijs, dient de piloot van de drone een risicoanalyse uit te voeren en is veelal een vluchtvergunning nodig van de inspectie Leefomgeving en Transport (uitzonderingen zijn van toepassing in bepaalde gevallen).

Voor de hoog-risicocategorie geldt vooralsnog dat een vergunning dient te worden aangevraagd bij de nationale luchtvaarautoriteit. Dit geldt voor drones tot 150 kilogram. Nadere regelgeving voor deze categorie drones is in de maak.

Lees ook: Ontwikkelingen binnen private equity

No Fly Zones, privacy, en lokale verplichtingen

Wanneer je eenmaal geregistreerd bent als piloot, je vliegbewijs hebt behaald en daarnaast als eigenaar ook nog je drone hebt geregistreerd, kan je aan de slag met je drone. Let dan wel goed op de ‘no-fly zones’ (veelal industrie-/havengebieden, wegen, spoorlijnen, hoogspanningskabels, grote bouwwerken, bruggen, luchthavens en gecontroleerd luchtruim). Heeft de drone een camera? Houd dan goed rekening met geldende privacyregels.

Autonome drones

Er wordt al veel gespeculeerd over autonome drones: een drone die niet bestuurd wordt, maar – aan de hand van bepaalde geprogrammeerde parameters – zelfstandig een route aflegt, of zelfs met geavanceerde ‘AI’ deels een eigen route of actie kan bepalen. Iedereen ziet het voordeel wel in van een drone die netjes boven een ceremonie blijft vliegen, zelfstandig de speech kan detecteren en daarop in kan zoomen. Ook een drone die automatisch – vooraf geprogrammeerd – over de gewassen vliegt en zelfstandig analyseert waar besproeiing nodig is, is erg handig. De Europese Commissie en de luchtvaartautoriteit denken na over regelgeving voor autonome drones, maar lijken vooralsnog enigszins voorzichtig en terughoudend te zijn op dit punt.

Breng in kaart

Dit geeft kort inzicht in de verplichtingen die komen kijken bij het gebruik van een drone. Van belang is om voorafgaand aan de aanschaf van de drone goed in kaart te brengen waarvoor en waar u de drone wenst te gebruiken. Zakelijk gebruikers weten veelal goed waar ze aan beginnen. Veel interessanter is de ontwikkeling van drones. Waarvoor kunnen (en mogen) ze worden ingezet, en hoe ontwikkelt de regelgeving zich op dit punt?

Auteurs: Caspar van der Winden en Arnout Rodewijk, beiden advocaat bij HVG Law LPP

Dit artikel is verschenen in cm: 2021, afl. 10.

Lees hier meer artikelen uit de rubriek Ondernemingsrecht

deel