loading_img
Test: Polestar 2 Standard Range, hoe doet de ‘basisversie’ het?
21/06/2022

Test: Polestar 2 Standard Range, hoe doet de ‘basisversie’ het?

  • Door 3000hits
  • |
  • 102 Keer bekeken

Test: Polestar 2 Standard Range, hoe doet de ‘basisversie’ het? Test: Polestar 2 Standard Range, hoe doet de ‘basisversie’ het?

Het in 2017opgerichte Polestar is eigendom van Volvo en van diens moederhuis Geely. Deelektrische berline 2, een rivaal voor de Tesla Model 3, kwam eerst op de marktin de versie Long Range Dual Motor (twee motoren, 408 pk, 660 Nm, batterij van78 kWh, WLTP-rijbereik van tot 480 kilometer, 53.900 euro). Het gamma teltsinds vandaag echter ook nog twee andere varianten: de Long Range Single Motor(1 motor, 231 pk, 330 Nm, batterij van 78 kWh, officieel rijbereik van 540kilometer, 49.900 euro) en de Standard Range Single Motor (1 motor, 224 pk, 330Nm, batterij van 64 kWh, officieel rijbereik van 440 kilometer, 45.900 euro).En in de loop van 2022 lanceert Polestar ook nog de elektrische SUV 3.

Puur en hipinterieur

In het interieur isgeen verschil te zien tussen de basisversie en zijn duurdere broers. Deze inChina gebouwde berline heeft een Scandinavische inborst en de binneninrichtingdoet denken aan die van Volvo, met een stijlvol en puur interieur.

Ondanks een aantalminder mooie kunststoffen is de afwerking beter dan bij Tesla. In het middenvan het interieur prijkt een tablet van 11,6 duim. Dat bedient eenmultimediasysteem van de jongste generatie met het besturingssysteem AndroidAutomotive. Dat staat in voor navigatie via Google Maps en maakt het mogelijkom apps rechtstreeks op het scherm te downloaden. En de assistent van Googlereageert intuïtief op vragen van de passagiers.

Test: Polestar 2 Standard Range, hoe doet de ‘basisversie’ het?

De stoelen gemaaktop basis van gerecycleerde visnetten zijn in het algemeen comfortabel. Achterinis de beenruimte genereus, maar de middelste zitplaats is er krap en te hard enwordt bovendien nog ingeperkt door de forse middentunnel. De koffer iseenvoudig toegankelijk dankzij de vijfde deur. En de achterbank kan wordenneergeklapt. Voorin is ook een klein koffertje vrijgemaakt om er de laadkabelsop te bergen.

Op de weg

Met 224 pk schiethij niet als een speer uit de startblokken, maar de prestaties blijveninteressant, met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7,4 seconden en pittigehernemingen dankzij het continu beschikbare koppel van 330 Nm. De topsnelheidis daarentegen begrensd op 160 km/u. Hoewel hij enkel de voorwielen aandrijftvertoont de Polestar een goede trekkracht. En ondanks een gewicht van 1.940kilo is de wegligging efficiënt: de voortrein is snedig en wordt geleid dooreen precieze besturing, het chassis is evenwichtig en rolneigingen worden goedonderdrukt.

En daarbij heefthet comfort niet te lijden. Je verveelt je met andere woorden geen seconde aanhet stuur van deze ‘basis’-Polestar.

Rijbereik en oplaadtijd?

Tijdens onze test,bij een temperatuur van 25°C over een gemengd parcours van stad, voorstad ensnelweg, gaf de boordcomputer een gemiddeld verbruik aan van 17,7 kWh/100 km.Dat komt overeen met een rijbereik van zo’n 345 kilometer (maar het zal veelminder zijn in de winter…). Een traject door de stad en de voorstad aan eenrustig tempo bracht het verbruik naar 15,8 kWh/100 km, wat dus goed is voor eenbereik van ongeveer 385 kilometer.

Een volledigeoplaadbeurt aan een klassiek stopcontact duur een uur of 30. Aan een laadpaalvan 11 kW is dat 7 uur en aan een (heel dure…) gelijkstroom-snellader van hetIonity-netwerk 35 minuten. Bij zo’n snellader kan de batterij een maximaallaadvermogen aan van 116 kW.

Prijs en uitrusting

Voor 45.900 eurobiedt deze instapversie van het gamma zaken als stoelverwarming, automatischeairco, Apple CarPlay en Android Auto, 4 USB-C-stekkers, twee laadkabels (eenvoor het stopcontact en een voor een laadpaal), een achteruitrijcamera enlichtmetalen velgen van 19 duim. Het pack Performance van de Dual Motor-versieis hier niet verkrijgbaar, maar de klant kan wel nog een pack Plus bijbestellenvoor 4.500 euro, dat bestaat uit een panoramisch dak, een audiosysteem vanHarman Kardon, een verwarmd stuurwiel, stoelverwarming achterin, volledigelektrisch verstelbare voorstoelen en een nieuwe warmtepomp die bij zeer koudweer tot 10 procent meer rijbereik zou moeten opleveren.

Verder is er noghet pack Pilot van 3.500 euro (actieve snelheidsregelaar met volgen van dewegbelijning, 360-gradencamera en dodehoekdetectie), naast een paarafzonderlijke opties: metaalglanslak (999,5 euro), 20-duimse velgen (999,5euro), een inklapbare trekhaak (1.100 euro) en een stoelbekleding in Nappaleder(4.500 euro).

Je kan de autobestellen via het internet of in een van de vier Polestar Spaces in Brussel,Luik, Antwerpen of Gent. Kortingen geeft Polestar niet, maar er is wel eensysteem om je vorige wagen over te nemen.

Ons verdict

Deze instapversiehoudt veel steek. Ze is 4.000 euro minder duur dan de goedkoopste Tesla Model3, die hetzelfde officiële rijbereik haalt. En voor dezelfde prijs als de Teslatik je de Polestar 2 Long Range Single Motor op de kop, die 100 kilometerverder geraakt. De Amerikaanse berline behoudt echter zijn voorsprong door zijnprestaties prestaties (325 pk, 0 naar 100 km/u in 5,6 seconden) en het zeeruitgebreide en betaalbare Supercharger-snellaadnetwerk.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Polestar ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Polestar zoekertjes nu hier: