loading_img
Deel je beste iPhone-macrofoto’s voor de Shot on iPhone-challenge van Apple
25/02/2022

Deel je beste iPhone-macrofoto’s voor de Shot on iPhone-challenge van Apple

  • Door 3000hits
  • |
  • 151 Keer bekeken

Apple nodigt gebruikers van de iPhone 13 Pro en iPhone 13 Pro Max uit om kleine dingen groots vast te leggen met een Shot on iPhone-challenge die in het teken staat van macrofotografie. De challenge gaat vandaag van start en loopt tot en met 16 februari 2022. In april worden de winnaars bekendgemaakt.

De iPhone 13 Pro-modellen hebben het meest geavanceerde camerasysteem ooit in een iPhone, en voor het eerst kun je met een minimale brandpuntsafstand van slechts 2 centimeter fantastisch scherpe foto’s maken. Heb je mooie macrofoto’s gemaakt met je iPhone 13 Pro of iPhone 13 Pro Max, deel die dan op Instagram en Twitter met de hashtags #ShotoniPhone en #iPhonemacrochallenge. Een jury van vakexperts van Apple en daarbuiten kiest uit alle inzendingen een tiental winnende foto’s. De uitverkoren foto’s worden getoond in een foto-overzicht in Apple Newsroom, apple.com, op Apple Instagram (@apple) en via andere officiële Apple kanalen. Een deel zal ook te zien zijn in digitale campagnes, in Apple Stores, op billboards of op foto-exposities.

Het pro-camerasysteem van iPhone 13 Pro en iPhone 13 Pro Max heeft een nieuwe ultragroothoek-, groothoek- en telelenscamera, allemaal aangedreven door de onovertroffen A15 Bionic-chip van Apple. De nieuwe ultragroothoekcamera heeft een veel groter diafragma van ƒ/1.8 en een nieuw autofocussysteem dat een 92% beter resultaat geeft bij weinig licht, zodat foto’s helderder en scherper worden. Dankzij het nieuwe lensontwerp, de nieuwe autofocusmogelijkheid van de ultragroothoekcamera en de geavanceerde software kunnen gebruikers indrukwekkende macrobeelden maken waarop het onderwerp groter lijkt dan in het echt.

Op een macrofoto worden de meest alledaagse dingen heel bijzonder. Denk aan een haarborstel, etenswaren, huisdieren of iets in de natuur, zoals sneeuw, ijs, veren, bloemen of insecten. Macrofotografie maakt gewone dingen heel bijzonder.

Tips voor macrofotografie met iPhone 13 Pro:

De jury

Anand VarmaAnand is een van de vaste fotografen van National Geographic en heeft al vele prijzen in de wacht gesleept. Voor hem is fotograferen niet zomaar een manier om vast te leggen wat hij ziet. Je kunt er schoonheid en complexiteit mee zichtbaar maken die niet met het blote oog te onderscheiden is. Anand is opgeleid in de biologie en legt wezentjes vast waarvan de ongelooflijke details gewoonlijk onzichtbaar blijven. Zo maakt hij wetenschap inzichtelijk.

Apeksha MakerApeksha is afkomstig uit Mumbai en medeoprichter van commercieel fotobureau The House Of Pixels. Voor haar is fotografie een vorm van zelfexpressie. Ze werkt samen met Indiase topacteurs en wereldmerken, en haar foto’s zijn in India veelvuldig te bewonderen in populaire tijdschriften als GQ, Elle en Cosmopolitan.

Peter McKinnonPeter is een wereldvermaard fotograaf, filmmaker, YouTube-maker en ondernemer. Peter gebruikt zijn platforms om mensen te inspireren en wil fotografieliefhebbers aanmoedigen hun passie na te jagen. In 2019 werd hij bij de Shorty Awards uitgeroepen tot Breakout YouTuber of the Year, en in 2020 kreeg hij een Streamy Award voor cinematografie. Zijn fotografie was te zien op twee speciale verzamelmunten uitgegeven door de Royal Canadian Mint.

Paddy ChaoPaddy heeft er zijn specialiteit van gemaakt om bijzondere momenten vast te leggen op iPhone. Zijn werk is heel gevarieerd: hij doet aan straatfotografie, maakt portretten, en legt landschappen en architectuur vast. Hij is al diverse keren in de prijzen gevallen met zijn iPhone-fotografie, bij onder meer National Geographic, PX3, Mobile Photography Awards (MPA) en IPPAWARDS.

Yik Keat LeeYik Keat is een stadsfotograaf uit Singapore die zichzelf de kneepjes van het vak heeft geleerd. Hoewel hij nog maar 25 jaar is, heeft Yik Keat voor plaatselijke campagnes al samengewerkt met diverse toonaangevende wereldmerken, waaronder Louis Vuitton, Burberry, Adidas en Porsche. Maar ook topbedrijven uit Singapore namen deze fotograaf in de arm, waaronder OCBC Bank en landelijke omroep Channel 8. Hij maakt van de meest alledaagse dingen een uniek verhaal en werkt met de grootste zorg aan elk stukje visuele content. Hij is heel actief op social media en laat daar zien hoe je de mooiste foto’s maakt met je mobiel.

Arem DuplessisIn zijn rol als Director of Photography in met marketingteam van Apple werkt Arem nauw samen met meerdere wereldberoemde fotografen. Hiervoor was hij bijna tien jaar Design Director bij The New York Times Magazine.

Billy SorrentinoBinnen het designteam van Apple zwaait Billy de scepter over de fotografieprojecten voor alle producten. Voordat hij voor Apple aan de slag ging, stond hij aan het hoofd van de creatieve tak van WIRED en werkte hij samen met gelauwerde fotojournalisten.

Della HuffDella leidt het productmanagement voor de Foto’s- en Camera-software bij Apple, is gek op fotografie en legt de wereld vast met haar iPhone.

Kaiann DranceAls Vice President of Worldwide Product Marketing bij Apple werkt Kaiann samen met de allerbeste teams om mensen geweldige tools in handen te geven voor fotografie, van de eerste iPod touch met camera tot de nieuwste iPhone 13- en iPhone 13 Pro-modellen.

Pamela ChenPamela is verantwoordelijk voor de visual storytelling voor de software van Camera en Foto’s en werkt samen met makers en artiesten van over de hele wereld. Eerder was ze Editorial Director bij Instagram en Senior Photo Editor bij National Geographic.

Meedoen met je macrofoto’sMaak een selectie van de mooiste macrofoto’s die je hebt gemaakt met je iPhone 13 Pro of iPhone 13 Pro Max, en deel ze op Instagram en Twitter met de hashtags #ShotoniPhone en #iPhonemacrochallenge. Weibo-gebruikers kunnen meedoen met #ShotoniPhone# en #iPhonemacrochallenge#. Zet in het bijschrift met welk model iPhone de foto is gemaakt. Je kunt je foto’s ook via e-mail sturen naar shotoniphone@apple.com, met als bestandsnaam ‘voornaam_achternaam_iPhone-model.’ Stuur ze in de hoogste resolutie. Zet deze tekst in het onderwerp: ‘Shot on iPhone Macro Challenge Submission.’ Je kunt meedoen met foto’s die zo uit de camera komen, foto’s die je hebt bewerkt met tools in de Foto’s-app, of foto’s die met software van derden zijn bewerkt. Meedoen kan vanaf 15:01 uur op 25 januari 2022 tot en met 8:59 uur op 17 februari 2022. Je moet ten minste 18 jaar zijn om mee te doen. Werknemers van Apple en hun naaste familie zijn uitgesloten van deelname.

De tien winnende foto’s worden gepubliceerd op Apple Newsroom, apple.com, en op de Apple accounts op Twitter (@Apple), Instagram (@apple), WeChat en Weibo. Mogelijk zullen ze ook bij Apple Stores te zien zijn op billboards, interne Apple tentoonstellingen, digitale advertenties en eventuele andere tentoonstellingen. De winnaars krijgen op of rond 12 april 2022 bericht.

Als je ervoor kiest om je inzending via social media te doen, moet deze voor iedereen zichtbaar zijn. Ongeldige inzendingen zijn bijvoorbeeld foto’s die inbreuk maken op de rechten van andere mensen, waaronder maar niet beperkt tot copyright, handelsmerk, privacy, publiciteit of elk ander intellectueel-eigendomsrecht of burgerrecht; foto’s met seksueel expliciete, naakte, obscene, gewelddadige of anderszins aanstootgevende of ongepaste elementen, of foto’s die op welke andere manier dan ook Apple of enig ander persoon of enige andere partij in diskrediet brengen.

Apple is ervan overtuigd dat artiesten een passende vergoeding voor hun werk moeten krijgen en betaalt de tien winnende fotografen licentiekosten voor het gebruik van hun foto’s op de marketingkanalen van Apple. De rechten voor de foto blijven van jou, maar door je foto in te sturen verleen je Apple een royalty-vrije, wereldwijde, onherroepbare, niet-exclusieve licentie van een jaar om de foto te gebruiken, te wijzigen, te publiceren, te vertonen, te verspreiden, er afgeleide werken van te maken, te reproduceren op Apple Newsroom, apple.com en op de Apple accounts op Twitter (@Apple), Instagram (@apple), WeChat en Weibo, en mogelijk te vertonen in de Apple Stores, op billboards, interne Apple tentoonstellingen, digitale advertenties en eventuele andere tentoonstellingen. Bij elke reproductie van een foto komt de naam van de fotograaf te staan. Als je foto wordt uitgekozen om in marketingmateriaal te verschijnen, geef je Apple daarnaast het exclusieve recht op het commerciële gebruik van de foto tijdens de looptijd van de licentie.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.